tirsdag 26. februar 2013

Ny Borgermester i Betlehem

Betlehem har fått ny borgmester - en kvinne
 















Betlehem har fått ny borgmester, og det har vakt oppsikt i denne konservative byen at borgmestere nå er en kvinne. Hun heter Vera Baboun, er 49 år, enke og mor til fem voksne barn. Hun er den første kvinnen som er blitt valgt til borgmester i Betlehem, noe som på samme tid gjør henne stolt og samtidig føler at hun har et stort ansvar for kvinnene - og for Betlehems - sak.

Hun er klart en fremadstormende kvinne, men har et minus, hun vil ikke la seg intervjue av utenlandske journalister. Noen pressefolk henvendte seg om dette til henne for over en måned siden, men fikk bare - dag for dag - vite at det hadde hun det for travelt til. Så hun er ikke i populær hos pressen når julen i Betlehem skal dekkes.

Baboun ble valgt til borgmesterposten på Fatah-listen, mens forgjengeren hennes, Victor Batarseh, hadde forbindelser med Hamas og det radikale venstre - og derfor ble boikottet av det internasjonale samfunnet. Batarsehs forgjenger, den navnkyndige Elias Freij, kunne det kunststykket å holde et godt forhold til alle - kristne, radikale muslimer og israelere. Det er et spørsmål om den nye borgmesteren vil kunne klare den samme balansegangen.

Vera Baboun har mange problemer, først og fremst for å fremme byens økonomi og bekjempe Betlehems voksende arbeideløshet, på 20 prosent som er den største på Vestbredden.

Betlehems små gater er tettpakkede av mennesker, og trafikken er voldsom. Og dårlig kontrollert. Ofte ser man lastbiler, som dobbeltparkerer slik at biler ikke kan komme utenom. Men politiet ser som reglen en annen vei.

Et av de største problemene er at lokale kristne i økende antall forlater Jesu fødeby, som en gang hadde et kristent befolkningsflertall, men hvor muslimer i dag er i overtall. Ifølge byrådet i Betlehem bor i dag bare 22.000 kristne i byen.

Vera Baboun overtok Betlehems tøyler noenlunde samtidig med at FN oppgraderte palestinernes status til ikke-medlems observatører og dermed banet vei for et Palestina. 
Dette FN-vedtaket har dog ikke endret mye på jorden, ikke minst fordi Israel gir uttrykk for at de har gått utenom israelsk-palestinske fredsforhandlinger om å opprette en stat.
 
Turisme og annen støtte
Baboun håper å kunne puste nytt liv i Betlehems kriserammede økonomi, bl.a. ved å fremme turisme og en tilbakeføring av internasjonal støtte til byen, etter at Hamas bare oppnådde halvparten av det antall mandater som de fikk ved valget i 2006. Det har vært en stans i hjelpeprogrammer fra EU, USA og andre land fordi de anser Hamas for å være en terroristorganisasjon. Byrådet i Betlehem omfatter nå venstreorienterte, uavhengige og relativt moderate.

Borgmesteren mener at hennes status som Betlehems første kvinnelige borgmester kan være tiltrekkende.
- Det at folk stemte på meg, også mange menn, er et tegn på at palestinerne ønsker en endring, sier hun.
 
Delte meninger
Nabil Sha'ath, som er en nær medarbeider av den palestinske presidenten, Mahmoud Abbas, sier om Baboun:
- Hun er en bemerkelsesverdig kvinne og en usedvanlig person. Jeg er sikker på at hun vil lykkes:

En ung palestiner ved navn Ayeah Salahat sier at det ikke er noen forbedring av arbeidsløsheten eller av tjenesteytelser i Betlehem.
- Jeg tror ikke at livet her noensinne vil endre seg, sier han.

En turistguide er dog mere optimistisk.
- Vera Babouin er vår nye borgmester som vil gjøre Betlehem til en av verdens største byer, sier han.

Richard Oestermann
25.02.2013 20:16

Bibelen 3.0 - bak Bibel 2011

Bibelen 3.0 - bak Bibel 2011

Litteraturhuset i Oslo, Wergelandsveien 29 (Foto: John Hughes).
Litteraturhuset i Oslo, Wergelandsveien 29 (Foto: John Hughes).
Velkommen til Oversatte dager på Litteraturhuset 28. februar kl. 15.00–16.30.
Publisert: 25. februar 2013
I 2011 utga Bibelselskapet for tredje gang siden 1904 en norsk oversettelse av Det gamle og Det nye testamentet. Nå lanseres boka Bibelen 3.0, som gir en omvisning i det språklige og teologiske verkstedet hvor oversettelsesarbeidet foregikk. Gjennom eksempler fra forskjellige deler av Bibelen gir boka en innføring i hvilke utfordringer og problemer bibeloversettere støter på, og hvilke løsninger og valg som ligger bak teksten slik den nå foreligger på nynorsk og bokmål.
Møt Alf Kjetil Walgermo i samtale med forfatteren av boka Anders Aschim, en oversetter og en poet.
Kunstnerisk innslag ved skuespiller Frank Kjosås.
• Anders Aschim, teolog og bibeloversetter
• Alf Kjetil Walgermo, forfatter, journalist og litteraturkritiker
• Christine Amadou, oversetter
• Håvard Rem, forfatter og lyriker
Arr.: Verbum

torsdag 14. februar 2013

Hva skjera NSB. Skal ikke tog gå på skinner ?


RUTINER
RUTINER: ULYKKE: Et redningshelikopter svever over toget som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand i februar. (FOTO: SCANPIX)

Sporet av på grunn av høy hastighet

Havarikommisjonen har kommet med sin rapport etter togulykken på Vestfoldbanen i februar i fjor. De konkluderer med at føreren kjørte for fort.
Onsdag 15. februar i fjor klokken 10.30 sporet et tog av ved Nykirke stasjon på Vestfoldbanen.

Det var fem personer om bord i toget. En person ble alvorlig skadet, mens tre personer ble lettere skadet. Samtlige fem vogner i togsettet ble totalskadet.

130 kilometer i timen

Nå har havarikommisjonen for transportkommet med sin rapport etter ulykken, hvor de konkluderer med at toget holdt en alt for høy hastighet før avsporingen.
«Basert på havarikommisjonens undersøkelser regnes den utløsende faktoren til ulykken å være at toget hadde for høy hastighet på strekningen. Fører hadde oversett en varslet hastighetsreduksjon fra 130 km/t til 70 km/t, slik at bremsing ble innledet for sent», skriver kommisjonen i sin rapport.
Havarikommisjonen skriver videre at de har vurdert potensielle distraksjonskilder, men har ikke funnet noen som med sikkerhet kan knyttes til at fører overså skiltet.

Mener Jernbaneverket må ta grep

Det meste av det norske jernbanenettet er ikke utstyrt med noen form for overvåkning av hastighet som kan forhindre at et tog kjører for fort i forhold til linjehastighet.
I mangel på full hastighetsovervåking (FATC) mener havarikommisjonen at Jernbaneverket må se på muligheten for å sette inn tilstrekkelig barrierer for å forbygge slike jernbaneulykker, og Statens havarikommisjon for transport fremmer her en sikkerhetstilråding.
Denne retter seg mot å kartlegge stedene der store hastighetsreduksjoner kan utgjøre en fare, og implementere barrierer som kan fange opp dette og forhindre at dette fører til en ulykke.