torsdag 14. februar 2013

Hva skjera NSB. Skal ikke tog gå på skinner ?


RUTINER
RUTINER: ULYKKE: Et redningshelikopter svever over toget som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand i februar. (FOTO: SCANPIX)

Sporet av på grunn av høy hastighet

Havarikommisjonen har kommet med sin rapport etter togulykken på Vestfoldbanen i februar i fjor. De konkluderer med at føreren kjørte for fort.
Onsdag 15. februar i fjor klokken 10.30 sporet et tog av ved Nykirke stasjon på Vestfoldbanen.

Det var fem personer om bord i toget. En person ble alvorlig skadet, mens tre personer ble lettere skadet. Samtlige fem vogner i togsettet ble totalskadet.

130 kilometer i timen

Nå har havarikommisjonen for transportkommet med sin rapport etter ulykken, hvor de konkluderer med at toget holdt en alt for høy hastighet før avsporingen.
«Basert på havarikommisjonens undersøkelser regnes den utløsende faktoren til ulykken å være at toget hadde for høy hastighet på strekningen. Fører hadde oversett en varslet hastighetsreduksjon fra 130 km/t til 70 km/t, slik at bremsing ble innledet for sent», skriver kommisjonen i sin rapport.
Havarikommisjonen skriver videre at de har vurdert potensielle distraksjonskilder, men har ikke funnet noen som med sikkerhet kan knyttes til at fører overså skiltet.

Mener Jernbaneverket må ta grep

Det meste av det norske jernbanenettet er ikke utstyrt med noen form for overvåkning av hastighet som kan forhindre at et tog kjører for fort i forhold til linjehastighet.
I mangel på full hastighetsovervåking (FATC) mener havarikommisjonen at Jernbaneverket må se på muligheten for å sette inn tilstrekkelig barrierer for å forbygge slike jernbaneulykker, og Statens havarikommisjon for transport fremmer her en sikkerhetstilråding.
Denne retter seg mot å kartlegge stedene der store hastighetsreduksjoner kan utgjøre en fare, og implementere barrierer som kan fange opp dette og forhindre at dette fører til en ulykke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar