Egyptiske myndigheter stengte sist lørdag den egyptiske grensen til Gaza
Israel og Endetiden 2014.10.26
Grunnen var at terroristene med tilknytning til Gaza på
fredag angrep en kontrollpost i beduinbyen Sheikh Zuweid og drepte 20
egyptiske soldater

Dobbeltmoral av Mahmoud Abbas at han godtar Egypts blokade av Gaza
De egyptiske myndigheter mener at terroristene har kommet til
Egypt fra Gaza via en såkalt underjordisk terroristtunell, skriver Times
of Israel.
For noen måneder siden, prøvde Hamas å grave seg inn
i Israel gjennom 32 lignende tunneler. Nå ser vi de ødeleggende
terrorangrep ved en slik tunnel kan føre til. Selvfølgelig er Israel
ikke det eneste landet som kan bli påvirket av terrorisme fra
Gazastripen.
Egypt har derfor erklært tre måneders
unntakstilstand på Sinaihalvøya og nedleggelse av grenseovergangen til
Gaza på ubestemt tid. Unntakstilstanden synes også å være total, ikke
engang syke får passere ut for medisinsk behandling i Egypt.
Palestinernes
president Mahmoud Abbas var rask til å komme opp med en uttalelse på
samme dag på sin offisielle Facebookside: "Vi støtter alle tiltak som
skal treffes av det egyptiske lederskapet for å beskytte den egyptiske
staten.»
Videre forklarer han at de palestinske
selvstyremyndighetene "står sammen med Egypts ledelse og folk, og
støtter alle tiltak som skal treffes av den egyptiske lederskapet for å
opprettholde sikkerhet og stabilitet i Egypt.» Abbas roste også den
egyptiske presidenten for "hans modige måte å løse terrorismen på.
Følgelig,
når araberne forsvarer seg mot terrorisme fra Gaza, er det legitimt i
henhold til de palestinske selvstyremyndighetene å holde grensen til
Gaza stengt. Men Abbas tolererte ikke at Israel stengte grensen mot Gaza
for å etablere en blokade mot Hamasterroristene. Dette er en klar
dobbeltmoral.
Begyndende valgfeber i Israel - der tales om valg til maj
DANSK:
I politiske kredse siges det, at statsminister Benyamin Netanyahu har
udklǽkket en plan om at genvinde magten bǻde inden for sit Likud-parti
og over en ny regering.
- Der fornemmes allerede en begyndende valgfeber, siger en af disse kilder.
Netanyahu er ved at gǿre det grundlǽggende arbejde for knessetvalg til
maj. Forinden vil han have primǽrvalg i Likud og vil derefter prǿve at
skabe en ny ny koalition omfattende ultra-religiǿse partier, der nu er i
oppositionen, og det radikale hoejrefloejsparti "Bayit Yehudi" undr
ledelse af ǿkonominister Naftali Bennet.
Imens prǿver center-venstre gruppen at finde sammen som et levedygtigt
alternativ til Netanyahu og blokere ham fra at opnǻ det antal
knesset-sǽder, han behǿver for at danne den nǽste reering.
Senior politiske kilder siger, at Likuds stǽrke mand, tidligere
indenrigsminister Gideon Sa'ars overraskende tilbagetraeden fra politik
har efterladt et politisk vakuum,. der har overrumplet Netanyahu og
fǻet ham til at ǽndre planer - nu han faktisk er uden modkandidat inden
for sit parti.
Netanyahu har pǻ det sidste prǿvet at forbedre sit forhold til de ultra-ortodokse.
Udenrigsminister Avigdor Lieberman - lederen af "Yisrael
Beitenu"-partiet, der gik sammen med Netanyahus Likud ved sidste valg,
men vil vǽre uafhǽngig ved et nyt valg - har fornylig generet Netanyahus
planer, da han sagde, at han ikke ville gǻ ind i en ny koalition.
I lǿbet af december, siger en politisk kilde, vil Netanyahu konsolidere
sin kontrol over Likud ved at foretage en rǽkke ǽndringer i partiet,
som f. eks. retten til at fǻ lukrative stillinger inden for partiet og
gǿre det muligt for ham at opbygge en attraktiv navneliste fǿr et
knesetvalg. Dette vil ogsǻ muliggǿre, at han pǻny fǻr kontrol over
partiet, som han nǽsten havde tabt til Sa'ar..
Center-venstre blokken
Center-venstre blokken i knesset prǿver at skabe en forenet front mod
Netanyahu. Justitsminister Tzipi Livnis "Hatnua-pari, der har syv
knesset-sǽder - prǿver at fǻ stǿtte til at gǻ sammen med
oppotionslederen, arbejderrparti-formand Isa'ac Herzog.
Livni vil tillige prǿve at fǻ et samarbejde i stand med finansminister
Yair Lapid og dennes "Yesh Atid" ("Der er en fremtid")-parti.
I politiske kredse siges det, at Herzog ogsǻ er ved at lǽgge et grundlag
for nyvalg, og at han vil samarbejde med Livni og hendes fǽller pǻ
venstreflǿjen, som f. eks. Amram Mitzna og Amir Peretz,der forlod
arbejderpartiet for at danne "Hatnua-partiet sammen med Livni.
Netanyahu menes at tabe i popularitet, mens Herzog mǻske er pǻ vej til at lede det stǿrste politiske parti i knesset.
Livnis parti har afvist muligheden af at slutte sig til arbejderpartiet,
men en tilnǽrmelse mellem dem skete under prǽsidentvalget i juni. De
gik sammen om at stǿtte Meir Sheetrits kandidatur i den anden valgrunde
pǻ bekostning af tidligere knessetformand, Dalia Itzik.
Hvordan kortene blandes, synes et politisk jordskǽlv et vǽre pǻ trapperne og give knesset en stormende vintersamling.
Av Richard Oestermann
21.10.2014 17:37
Verdens største fredsbevegelse kaller
Ordet og Israel, Danmark v/ Ole Andersen 2014.10.05
Dette forener millioner av kristne i alle land over hele
vår jordklode. Det som forener disse kristne, er at de ber for Israel. I
kirken, til møter i store eller mindre grupper blir det bedt for
Israels folk. Hvorfor? Hvorfor i allverden skal kristne be for Israel?
Artikkelen av Ordet og Israels generalsekretær i Danmark kan du lese på
dansk

Emblem for bænnebevegelsen for Israel
Bibelen opfordrer os til at bede for alle mennesker. Det skriver
Paulus faktisk, tilmed med et rimeligt stærkt ordvalg: »Jeg formaner da
først af alt til bønner og anråbelser, forbønner og taksigelser for alle
mennesker« (1 Tim 2:1).
Alle mennesker?! Det er noget af en
udfordring. Men med et øjebliks eftertanke giver det rigtig god mening.
For som Paulus skriver i de efterfølgende vers, elsker Gud alle
mennesker og vil, at alle mennesker skal frelses (1 Tim 2:3-4).
Vi
har fået til opgave at elske lige som Han, derfor giver det mening at
bede for alle mennesker. Men samtidig med, at Bibelen opfordrer os til
at bede for alle mennesker, nævner den også bestemte grupper af
mennesker, som vi særligt skal bede for.
Det gælder andre
Kristne eller »alle de hellige«, som Paulus udtrykker det (Ef 6:18).
Jesus kalder os til at gøre godt mod vores medkristne, derfor er det
naturligt, at Bibelen også opfordrer os til at lade kærligheden give sig
udslag i forbøn.
Også syge opfordrer Bibelen særligt til at
bede for (for eksempel i Jak 5:13-18). Også det er indlysende, fordi de
jo på særlig måde har brug for hjælp.
En tredje gruppe, vi
opfordres til særlig forbøn for, er »konger og alle i høje stillinger«
(1 Tim 2:2). Det er også let at forstå – hvem kan ikke se, at
politikerne og statslederne i den grad har brug for hjælp! Desuden er
det vigtigt for os alle, at lederne i det samfund, vi lever i, er gode
ledere.
Det er dybt forfærdeligt at bo i et land med grusomme
ledere – det har historien alt, alt for mange eksempler på. Så en bøn
for landets ledere er jo i sidste ende en bøn for mig selv.
Alt
dette giver rigtig god mening! Men hvorfor bede for Israel? Skal kristne
i Danmark, som måske ikke kender en eneste Jøde og måske aldrig har
været i Israel, virkelig bede særligt for Israels folk?
Ja, det skal de!
Salme 122
Kristne
skal bede for Israel. Det siger Bibelen meget klart. Et vigtigt sted er
Salme 122. Det er her, David formulerer det nok kendteste vers i hele
Bibelen, når det gælder bøn for Israel: »Bed om fred for Jerusalem« (Sl
122:6).
Men David taler jo kun om Jerusalem! Ikke om hele
Israel! Derfor er det vigtigt, at vi lægger mærke til, hvordan David
beskriver Jerusalem i salmen. For det første beskrives Jerusalem som
stedet for »Herrens hus«, Templet (vers 1 og 9).
Jerusalem er
hele Israels åndelige centrum, det eneste sted i Israel, hvor der måtte
ofres til Gud. For det andet er Jerusalem et valfartssted, altså
samlingsstedet for hele Israels folk (vers 3-4). Sådan var det ikke blot
på Det Gamle Testamentes tid, men også på Jesu tid og gennem alle årene
frem til den dag i dag. Når man beder for Jerusalem, beder man for hele
Israels folk, fordi Jerusalem er stedet, hvor folket samles.
For
det tredje beskriver David Jerusalem som hovedstaden. Her stod tronen
for David-dynastiet, herfra regerede (»dømte«) Kongerne hele folket. Når
man beder for Jerusalem, er det selve regeringscentret med folkets
ledelse, man beder for. Derfor er bønnen for Jerusalem i virkeligheden
en bøn for hele Israels folk.
At bede for Jerusalem er at bede
til gavn for hele folket, som David også siger det i vers 8: »For mine
brødres og venners skyld siger jeg: Fred over dig [Jerusalem]!«
For
David var det at bede om fred over Jerusalem det samme som at gavne
sine landsmænd. Opfordringen er altså klar nok: Bed for Jerusalem, det
vil sige bed for hele Israels folk! Emnet for bønnen er også klart:
Shalom, fred.
Shalom bruges i Bibelen i meget bred forstand om
både politisk fred, materiel velstand, harmonisk gudsforhold og den
genoprettede paradistilstand på den nye jord. At bede om fred for
Jerusalem er derfor at bede om både gode og fredelige forhold for
Israels folk her på jorden, om folkets frelse gennem Messias og om
folkets delagtighed i den evige Shalom på den nye jord.
Esajas 62
Nogle
århundreder senere bruger profeten Esajas endnu stærkere ord end David.
Det sker i Es 62:6-7, som består af to små afsnit:
a) Vægterne
på Jerusalems mure (Es 62:6a) Gud siger gennem Esajas, at han udnævner
nogle mennesker til at være »vægtere« på Jerusalems mure. Vægtere, der
uden ophør skal udråbe det, de har at sige, både nat og dag.
Hvem er disse »vægtere«? Hvad er deres opgave? Det bliver tydeligt i det andet lille afsnit:
b)
De bedendes bøn for Jerusalem (Es 62:6b-7). Her er der ikke bare en
situationsbeskrivelse, men en direkte henvendelse til dem, det handler
om, nemlig »I, der påkalder Herren«. Det vil sige alle, der beder. I,
der tror på Israels Gud og beder til ham, I skal gøre to ting: For det
første skal I ikke unde jer selv ro, altså ikke slappe af, ikke tage en
pause. For det andet skal I ikke unde Gud ro – det vil sige, I skal
blive ved med at bede til Gud, blive ved med at påminde ham.
Hvad
er det, de bedende skal bede om? At Gud skal gøre Jerusalem til
lovprisning på jorden. Flere gange lover Gud gennem profeterne, at
Jerusalem og det frelste Israel en dag skal blive årsag til lovprisning
af Gud på Jorden (for eksempel Sef 3:19).
Når nyhederne i dag
går ud fra Jerusalem, er de sjældent årsag til lovprisning rundt om på
Jorden. Oftest tværtimod! Men Gud opfordrer altså alle bedende om at
blive ved med at bede for Jerusalem indtil den dag, hvor byen bliver
årsag til lovsang.
Vægterne er altså de mennesker, der beder til Gud. Dem giver Gud selv den særlige opgave at bede om Jerusalems frelse!
Eksemplet Paulus
Vi
har altså to steder i Det Gamle Testamente, hvor Gud helt klart gennem
David og Esajas opfordrer (påbyder!) de troende at bede for Jerusalem og
Israel. Denne formaning tog de første Kristne alvorligt. Det ser vi,
hvis vi går hen til Det Nye Testamente.
I brevet til menigheden i
Rom fortæller Paulus følgende om sit eget forhold til sine Jødiske
landsmænd: »Brødre, af hele mit hjerte ønsker jeg og beder til Gud om,
at de må frelses« (Rom 10:1).
Paulus beder af hele sit hjerte
for Israels frelse! Dermed bliver han et eksempel på et menneske i Det
Nye Testamente, der i den grad efterlever de to formaninger fra Det
Gamle Testamente, som vi lige har set på.
Hvorfor for Israel?
Bibelen
formaner os til at bede for Israel! Men vi har stadig ikke svaret på
spørgsmålet om, hvorfor vi skal bede for Israel. Vi skal bede for alle
mennesker – men hvorfor specielt for Israels folk?
Svar 1: Det
letteste svar er selvfølgelig at sige: Fordi Gud siger det! Gud har
formanet os til det i Bibelen, så skal vi selvfølgelig gøre det! Han har
endda formuleret det rimeligt indtrængende og sagt, at vi ikke må unde
ham ro i forbønnen for Israel.
Det er et indlysende rigtigt
svar. Men vi behøver ikke at nøjes med det. Så vidt jeg kan se, giver
Bibelen os to svar mere på spørgsmålet.
Svar 2: Det andet svar
hænger nøje sammen med det, som Det Nye Testamente generelt siger om
vores forhold som Kristne til Israels folk. Det Nye Testamente
understreger, at Gud har brugt Israels folk til at skabe vores frelse.
Gennem alt det, som Gud har gjort med Israel, har han givet de
Hedningekristne nogle enorme skatte og rigdomme (Rom 9:1-5; 1:,11-12).
Det
får en vigtig konsekvens. Når Israels folk er det redskab, Gud har
brugt til at velsigne os, så står vi i taknemlighedsgæld til dem. Det
betyder, at vi skylder at hjælpe dem med materielle goder (Rom
15:25-27). Men hvis vi skylder at hjælpe Israel materielt, hvor meget
mere skylder vi så ikke at hjælpe dem med forbøn?!
Her får vi
altså det andet svar på spørgsmålet: Hvorfor skal vi bede for Israel?
Fordi vi har fået så meget fra dem! Fordi det har kostet dem dyrt ned
gennem historien at være det folk, Gud skulle bruge til at skabe frelsen
for alle mennesker. Som tak er det mindste, vi kan gøre, da at bede for
dem!
Svar 3: Bibelen giver også et tredje svar på spørgsmålet.
Lad os igen se på Es 62:6-7, hvor Gud formaner alle bedende til at bede
om Jerusalems forløsning. Det bemærkelsesværdige her er den sammenhæng,
opfordringen står i.
I de foregående vers har Gud nemlig lovet,
at Jerusalem en dag skal blive genopbygget og frelst og højt elsket af
Gud. Den dag skal alle folkene se det, og de skal lovprise Gud for det
(Es 62:1-5 jf Sef 3:19-20).
Altså: I vers 1-5 lover Gud, at
Jerusalem og Israel en dag skal blive forløst. Og i vers 6-7 opfordrer
han stærkt alle bedende til at bede om det!
Her ser vi et
princip, som vi møder mange gange i Bibelen. Gud lover noget, som han
vil gøre, men samtidig inviterer han os til at være med til at bede om
det. Guds rige for eksempel! Utallige steder siger Bibelen, at Guds rige
en dag vil komme fuldt ud. Både Det Gamle og Det Nye Testamente taler
helt klart om det. Det er ikke noget usikkert! Alligevel lærer Jesus os i
Fadervor at bede om, at Guds rige må komme.
Et andet eksempel
er fra Johannes’ Åbenbaring. Den er nærmest ét langt budskab om, at
Jesus nok skal komme igen. Bogen slutter da også med dette
umisforståelige løfte fra Jesus: »Ja, jeg kommer snart« (Åb 22:20). Men
straks efter står bønnen: »Kom, Herre Jesus!«
Gud har allerede
bestemt, hvad Han vil gøre. Frelseshistorien er planlagt – Han ved,
hvilke tanker han tænker om Israel, om os og om hele Verden. Men det,
Gud har planlagt at gøre, vil Han gerne gøre som svar på vores bøn! På
den måde får vi lov til at være en slags medarbejdere på det, som Gud
allerede har planlagt at gøre.
Det er et generelt princip i
Bibelen, men det gælder også Israel. Gud har planlagt, at Han en dag vil
forløse Jerusalem og frelse Israels folk. Men Han ønsker, at vi skal
bede Ham om det – lige indtil det er gået i opfyldelse!
Det er
det tredje svar: Alle Kristne skal bede for Israels folk, fordi Gud
ønsker at have os som »medarbejdere« på opfyldelsen af hans løfter. At
bede for Israel er at være medarbejder i Verdens største fredsbevægelse!
Israel behandler syriske barn som ble såret i borgerkrigen
Ordet og Israel, Danmark 2014.09.30
For noen dager siden skulle en gruppe syriske barn spille i en landsby nær byen Quneitra i den syriske delen av Golanhøydene

Israelske soldater speider over til Syria
Det er et område der borgerkrigen mellom president Assads
regjeringsstyrker og opprørsgrupper har vært spesielt voldelig de siste
månedene.
Plutselig falt en granat i nærheten av barn og flere
av barna skal være drept. Tre av dem ble alvorlig skadet - en 10-år
gammel gutt, en 7 år gammel gutt og en 6 år gammel jente.
Barna
ble brakt til grenseovergangen til Israel. Israelske soldater hjalp dem
over grensen, og sørget for at de ble tatt med til et sykehus i Safed i
det nordlige Israel.
Her ble de umiddelbart behandlet, og når deres helsesituasjon var blitt stabilisert, ble de operert.
Det
er langt fra første gang under den syriske borgerkrigen at Ziv Medical
Center i Safed har behandlet sårede syrere. Siden borgerkrigen begynte i
2011 har 376 syrere fått behandling på dette sykehuset. Andre israelske
sykehus har også behandlet sårede syrere.