Israel i front med miljøvennlig taxing

Når et fly skal flyttes fra ombordstigningsporten til rullebanen eller fra rullebanen bruker det store mengder drivstoff. Israel har nå kommet på banen med Taxibot, et hjelpemiddel som begrenser bruken av drivstoffet og dermed unødig forurensing.
Det handler om en israelskprodusert sleperobot som torsdag i forrige uke gjorde sitt inntog på lufthavnen i Frankfurt. Seremonien ble fulgt av journalister fra hele verden.
Israel Aviation Industrys (IAI) sleperobot kalt «Taxibot» er laget for å slepe det vanligst brukte av alle passasjerfly, Boeing 737 fra terminalen til rullebanen. Taxibot ble først testet på kommersielle Lufthansafly og senere, etter en grundig gjennomgang og utprøving av sleperoboten ble den godkjent både israelske og europeiske luftmyndigheter.
Under seremonien torsdag ble det underskrevet en intensjonsavtale mellom IAI og Lufthansa om å få utviklet en større modell av Taxibot som kan slepe større fly som Boeing 747 og Airbus A380.
Taxiboten er en oppgradering av den velkjente slepebilen som er kjent som «Pushback Truck», som gjør nesten samme jobb. Taxibot skal derimot kunne slepe flyet helt ut til rullebanen. Innsparing av forbruket av drivstoff – og begrensning av potensielle farer – kan bli betydelig.
–Taxibot er det eneste slepealternativet i verden som har fått godkjenningsstempel fra flymyndighetene, sier IAI visepresident Shuki Eldar. Han legger til at IAI har startet en økovennlig revolusjon innen kommersiell flytrafikk.
Lufthansa mener at bruken av Taxibot også kommer til å begrense støyen fra jetmotorene i betydelig grad, og dessuten også forurensing av luften.
–Vi har satt oss et mål at vi innen 2040 skal kutte utslippet av CO2 med 50 prosent. Målet er å spare både drivstoff, CO2-utslipp og kutte i støynivået. Taxibot bistår oss i dette, informerer Kay Kratky i Lufthansa.
Kratky opplyser at bruken av Taxibot ved lufthavnen i Frankfurt kommer til å spare 2700 tonn drivstoff årlig.
–Et fly skal ta av og fly, ikke kjøre på bakken, sier Lufthansas driftsansvarlige.
Av Lars-Toralf Storstrand
22.02.2015 19:01
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar