
Israelsk kapital og strategi sammen med kinesisk produksjon er formelen når den nye bilen GQ3 fra Qoros skal innta Kina og resten av verden. Bilen lanseres i Geneve i mars.
Volker Steinwascher (69) har vært blant sjefene i Volkswagen-konsernet, og er blant lederne for Qoros i Shanghai.
- Dersom noen foreslo å gjøre dette utenfor Kina, ville jeg sagt at det ville være veldig vanskelig. Men situasjonen i Kina er annerledes, sier han.
I Kinas bilmarked, som har vokst enormt de siste årene, men vokser langsommere nå, møter Qoros konkurranse fra bil-gigantene Volkswagen, General Motors og Hyundai.
Bilen er et samarbeid mellom kinesiske Chery Automobile Co. Og det israelske holdingselskapet Israel Corp. Qoros vil investere 14 milliarder kroner frem til 2015, og produsere om lag 150 000 biler i en fabrikk i Changsu, halvannen times kjøretur nordvest for Shanghai.
Chery er Kinas største bileksporter og produsent av bilen QQ mini, og samarbeider altså med Israel Corp, et Tel Aviv-basert selskap med interesser i shipping, oljeraffineri, kjemikalier og transport. De to partene eier 50 prosent hver.
Pensjonist snudde i døren
Steinwashcher jobbet selv som konsulent, etter å ha gått av fra Volkswagen. Da spurte lederne for det israelske selskapet ham om å sette sammen et team ved Qoros, en mulighet han grep, bare få uker etter at han hadde gått av med pensjon.
Steinwascher har tro på Kina fordi landet har så mange førstegangskjøpere, som ikke har lojalitet mot eksisterende bilmerker.
1500 ansatte
1000 nye ansatte skal settes i sving over de neste to årene, i tillegg til de 500 som allerede er i gang. Steinwascher har rekruttert Gert Hildebrand, som designet bilen Mini, til å lede design-teamet. I tillegg jobber BMWs tidligere sjefsingeniør for det nye selskapet, samt topper fra Volvo og Jaugar.
- Det er et ekstremt sterkt team når det gjelder teknologi og kunnskap, sier Klaus Paur, bil ansvarlig i analyseselskapet Ipsos.
- Dette er en interessant tilnærming. Det er ingen grunn til at Kina ikke skulle lykkes som bilprodusent i verdensklassen, fortsetter han, til Bloomberg.
Israel Corp beskriver sin inntreden i Qoros som en «veldig langsiktig investering », og vedder med det på at Kinas økonomiske vekst og bilindustri vil vokse fortere enn industrilandene.
25-30 år
Qoros målkunde er 25-30 års alderen og vil ha «kvalitet til en overkommelig pris», sa Steinwascher som blant annet ledet Volkswagens satsing i USA mellom 1995 og 2004.
- De som vil ha en Audi-logo kjøper en Audi. De er ikke i vår målgruppe, sier Steinwascher.
GQ3 er navnet på Qoros første familiebil. Bilen som verdensvises på Genève-messen i mars, har plattformteknologi utviklet sammen med Magna Steyr i Østerrike. Getrag leverer girkassene.
Derfor blir GQ like mye en europeisk som kinesisk bil. Å legge lanseringen til vårens viktigste bilutstilling i Europa har naturligvis sammenheng med at Qoros ser på hele verden som et fremtidig marked. Lykkes en bilprodusent i Europa, ligger verden stort sett åpen. Selve salget i Europa tar til mot slutten av 2013.
Fire modeller
Innen 2015 skal Qoros ha fire bilmodeller i salg. Tidlig i 2014 kommer en kombi på størrelse med VW Golf, etterfulgt av en crossoverutgave av samme bil. Qoros første SUV planlegges til første kvartal i 2015.
Den planlagte crossover-utgaven kan komme til å vekke oppsikt. Den vil nemlig inneholde et unikt hybridsystem som lar sjåføren velge mellom bensindrevet forhjulstrekk, elektrisk drevet bakhjulstrekk og bensin+elektriskdrevet firhjulstrekk.
Norge blir ikke første landet Qoros forsøker seg på. Det norske bilavgiftssystemet gjør det svært vanskelig for nye merker å etablere seg med mindre de har noe helt spesielt å tilby.
Bilene kan rett og slett ikke bli billige nok om de skal slå gjennom, og så langt har ikke kineserne hatt andre våpen å kjempe med enn pris.
Bjarte Ystebø
25.01.2013 11:12
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar